Ellujäämiskursused Lätis ehk Latvian Winter Championship 2017

16826042_1329004257160618_3758315370312825718_o

Möödunud nädalavahetusel, 18-19 veebruar 2017, toimus Lätis järjekordne talvine kelgukoeraspordi meistrivõistlus, mis oli meie jaoks juba tuttavas kohas, Smeceres Sporta Baze´s. Meie eelmise aasta kogemusest saab lugeda siit. Uskuge või mitte, aga ka sel aastal oli seal lumi maas. Igal pool mujal oli maa must, aga umbes 30 km enne võistluspaika kattusid põllud lumega ja tekkis täitsa talvine tunne. Vaatamata sellele oli ilm siiski pigem kevadine ja lumi, millega rajad kaetud, üsna vesine ja sula.

Tegelikult oli juba eelmise aasta võistlusel selge, et tahan sinna tagasi minna. Möödunud aastal liitus meie perega saksa lühikarvaline linnukoer Gilpa, kellega hakkasin võistlema canicrossis. Olin kindel, et kui see aasta talvine võistlus tuleb, osalen temaga suusatajaveos (SJ1). Pidin ainult korralikult suusatamise selgeks saama, sest Gilpa on palju kiirem koer kui meie malamuudid. Kahjuks jäi ka sel aastal meie kandis tali taeva ning pean tunnistama, et pole suuski kordagi alla saanud. Lõpuks oli aeg sealmaal, et tuli langetada otsus ja sel korral otsustasin proovida kätt kahe koeraga kelguveo klassis (SP2) vaatamata sellele, et kelgutamises mul samuti palju kogemusi pole. Minu varasem kelgutamise kogemus on piirdunud mööda laugeid külateid sõitmisega.
Kelgutamine on ju lihtne, mõtlesin, mis saab minna valesti?!

Oli ainult üks probleem- meil pole korralikku võistluskelku. Õnneks aitasid sõbrad Käeväe Käsitöögaraazist hädast välja ja laenasid ühte enda valmistatud kelkudest. Kelgumeister Peep on nüüd juba üle aasta ise kelkusid valmistanud ja müünud neid nii Eestis kui Soomes. Mina igal juhul ootasin väga, et saaksin tema kelku katsetada. Paraku selgus kohapeal, natuke enne starti, et isegi SP2 klassis peab kelk olema varustatud lumeankruga, mida meil kaasas ei olnud. Hea, et on olemas häid inimesi- aitäh Ain ja Kersti Reppo, et laenasite mulle võistluseks oma Danlerit. Kellele see nimi midagi ei ütle, siis Danler on nagu kelgumaailma vormel 1.
1. päev – 5 km pikkune rada, mis läks osaliselt mööda kunstlumega kaetud suusastaadionit ja siis pööras metsa vahele. Starti minnes polnud mul aimugi, mis saama hakkab. Siit- sealt sain õpetussõnu, kuidas kelku kurvis keerata ja mulle hakkas tunduma, et võib- olla ei olegi kelgutamine päris nii lihtne kui mulle tundunud oli!

• Pildiseeria esimese päeva stardist. Fotograaf Liesma Sakoviča

Stardiaeg kukkus, tegime ilusa stardi ja kohe tuligi esimene kurv, mille läbisime väga ilusti. Edasi minnes said mu kahtlused siiski reaalsuseks ja peagi tuli ka esimene kukkumine, millele järgnes veel üks kukkumine ja nii mõnestki rajaäärsest kraavist läbi sõitmine.

• Siin on natuke jäänud pildile, kuidas kelk lappama läks. Hetk peale viimast pilti olin juba külili maas.
    Fotograaf Richard Põldmaa

Rajameistrid olid kindlasti andnud endast parima, et kesistes lumeoludes korralik rada teha. Kahjuks oli lumi sula ja muutus koerte jalgade all kiiresti pudruks ja hakkas läbi vajuma. Olin stardijärjekorras viimaste seas ning seega ei olnud minu stardi ajaks korralikust rajast enam midagi alles. Nagu ikka ei puudunud rajal pikad tõusud ja järsud kurvilised laskumised. Mulle ja koertele on jätkuvalt tõusudest üles minek võõras ning see võttis korralikult läbi. Tõusude ja langustega pole ikka sama, mis mööda siledat külateed kihutada. Rada ei olnud ainult meie jaoks raske- mitmed osalejad katkestasid ja loobusid teise päeva stardist.

• Rakend tuleb finišisse ilma musherita. Fotograaf Liesma Sakoviča

Oli ohtralt kukkumisi ja vähemalt üks rakend tuli finišisse ilma musherita (loe: juhita) ja üks osaleja viidi lausa kiirabiga minema, kes nagu hiljem selgus, oli õnneks ainult natuke kõvemini põrutada saanud.
Lisaks kukkumistele tekkis meil rajal olukord, kus mööduva 4- koera rakendi tagumise paari koer tuli Genkale kallale ja nii minul, kui ka teise rakendi juhil, tuli koeri lahutama minna. Õnneks oli kerge kokkupuude ja mõlemad koerad jäid terveks ning olid nõus ilusti võistlust jätkama. Finišisse jõuda oli muidugi suur rõõm, kuigi toss oli korralikult väljas, aga tunne oli hea  ja esimene mõte peas oli:”Jess, ära tegime ikkagi!”

• Viimane kurv enne finišisirget. Fotograaf Liesma Sakoviča

2. päev – võistlejate ja koerte turvalisuse huvides otsustati metsavaheline osa välja jätta ning teha rada ainult mööda kunstlumega kaetud osa. See tähendas, et pidime sõitma 2 korda 2,5 km ringi. See tekitas paljudes, kaasa arvatud minus, hirmu, sest olin kindel, et koerad ei ole nõus minema teisele ringile. Tavaliselt läbitakse võistlustel alati ainult üks ring, kui me kodus trenni teeme, siis läbime ka ühe ringi. Õnneks läks enamikel teisele ringile minek hästi ja kes jäid hätta, said abi rajakohtunikelt. Tegelikult oli raja muutmine ainuõige variant, kuna pühapäeval sadas vihma ja lörtsi segamini ning metsavaheline osa oleks olnud veelgi halvemini läbitav. Uus ring läks mööda laia kunstlumega kaetud rada, mis oli suusastaadionilt suures osas nähtav, pakkudes rohkem vaatemängulisust ka pealtvaatajatele. Raja läbisime ilma kukkumisteta ja ligi minut kiirema ajaga kui eelmisel päeval.

• Uhke Genkaga poodiumil. Fotograaf Richard Põldmaa

Minu klassis (SP2 RNB) alustas võistlust 4 osalejat. Teenisime Genka ja Barnyga välja hõbemedali ehk teise koha. Esikohale, kes sõitis siberi huskydega kaotasime  üsna pika puuga, kuid kolmanda koha jätsime see eest endast kaugele maha. Olen nende kahe vahva malamuudiselli üle väga uhke. Loodetavasti ei jää järgmisel hooajal tali taeva ning saame lisaks kuivamaa aladele ka kelgutamise ja suusatamisega tegeleda.

fullsizerender3

PS! Läti telekaamerad on meid kahel korral kinni püüdnud. Videot saate vaadata siit! Oleme kaadris alates 0:37 ja 1:35.

Nüüd hakkame valmistuma eesseisvaks kuivamaa hooajaks!